You are currently viewing Fysioterapeutista kuorma-autonkuljettajaksi

Ari Markkasen yli 30 vuoden työuralle on mahtunut monia eri työtehtäviä ja toimialoja.  Vuonna 2019 kun kiinnostus kuljetusalaa kohtaan syttyi, hän päätti ryhtyä jakeluautonkuljettajaksi. Tällä hetkellä hän ajaa pääkaupunkiseudulla toimituksia mm. Keskolle, Inexille ja Valiolle. Markkasen mielestä henkilöstövuokraus on ollut hyvä väylä uudelle alalle. 

Työskenneltyään ensin mm. 20 vuotta satama alalla Helsingin Etelä-Satamassa ja sen jälkeen 2,5 vuotta urheiluseuran toiminnanjohtajana, Ari Markkanen päätti vaihtaa alaa. Koulutukseltaan Markkanen on alun perin fysioterapeutti ja hän on opiskellut yliopistossa myös teologiaa.

– Suunnittelimme puolisoni kanssa muuttoa Hämeenlinnasta takaisin kotiseudulle Vantaalle, jolloin päätin että nyt on aika etsiä uusia töitä, Markkanen kertoo.

Markkanen näki Facebookissa PolarPron ilmoituksen, jossa etsittiin kuorma-autonkuljettajia, ja koska ala kiinnosti, hän päätti soittaa kyseisestä rekrytoinnista vastaavalle Kim Sarsolle.

– Kerroin Kimille, että olen alan vaihtaja ja sainkin heti kutsun haastatteluun. PolarProlla ei ole ikärasismia, mutta monissa paikoissa ikä on ollut este työllistymiselle ja ihmettelen sitä suuresti. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että kuka tahansa pääsee töihin, mutta kaikille annetaan mahdollisuus. Olen 54-vuotias, mutta olen hyvässä fyysisessä kunnossa, ja väitän että monet nuoremmat hyytyvät ennen minua, Markkanen sanoo.

Markkanen kävi lopulta työhaastattelussa kahdessa eri paikassa, ja tuli valituksi molempiin. Lopulta hän valitsi työnantajakseen PolarPron.

Jakeluautonkuljettajan työ

Markkanen ryhtyi jakeluautonkuljettajaksi PolarPron asiakasyritykselle ja tällä hetkellä hän ajaa toimituksia mm. Keskolle, Inexille ja Valiolle. Kiireisimpinä aikoina keikkoja kertyy jopa 36 päivässä.

– Työn alkaessa sain hyvän perehdytyksen. Kuljin aluksi toisen kuljettajan mukana, jonka kanssa kävimme huolellisesti kaikki ajoreitit läpi. Sain asiakkaalta kiitosta että opin nopeasti ja pääsinkin aika pian ajamaan itsenäisesti. Olen viihtynyt työssäni erittäin hyvin. Kimi on ollut erinomainen yhteyspäällikkö, ja asiakasyrityksen sisällä vallitsee hyvä henki työntekijöiden kesken, Markkanen kertoo.

Jakeluautonkuljettajan työ on Markkasen mukaan fyysistä työtä, jossa pärjätäkseen kannattaa pitää itsensä hyvässä kunnossa.

– Tämä on kovakuntoisten miesten ja naisten hommaa. Työ itsessään on mukavaa, mutta ei tämä joka päivä herkkua ole, varsinkaan silloin kun sataa räntää. Parasta tässä työssä on kuitenkin mm. se, että työpäivät menevät nopeasti ja töitä ei tarvitse kantaa kotiin. Olen ollut yli 30 vuotta työelämässä ja olen ollut usein tavoitettavissa myös virka-ajan ulkopuolella. Nyt kun työpäivä päättyy, se oikeasti päättyy, Markkanen toteaa.

Henkilöstövuokraus on hyvä portti uudelle alalle

Osa työnhakijoista ei suhtaudu henkilöstövuokraukseen kovin myönteisesti. Markkasen mielestä henkilöstövuokraus taas on nimenomaan hyvä portti alalle ja hän painottaa, että työllistyminen on lopulta aina itsestä ja omasta asenteesta kiinni. PolarPro tukee työntekijöidensä ammatillisen osaamisen kehitystä kouluttamalla ja tarjoamalla erilaisia urapolkuja.

– Olen keskustellut Kimin kanssa erilaisista urapoluista, ja saa nähdä, ehkä jään vielä eläkkeelle PolarProlta, Markkanen nauraa.


Kiinnostaako ura kuljetusalalla? Tutustu kuljetusalan työpaikkoihimme täällä.>>